Čeká mě cesta do polské Wroclawi. Bratru 300 kilometrů. Přímé letadlo tam bohužel nelétá, autobusy sice jezdí, ale podivně a ne v časech, které bych mohl využít, zbývá vlak.

Kde jsou ty časy, kdy jezdil rychlík Bohemia z Prahy do Varšavy, a to právě přes Wroclaw. Dnes je situace složitější. O tolik složitější, že do kdysi českého města, později v určitých obdobích druhého města Německa, nyní jednoho z největších měst Polska, navíc ležícího na přímé trase Praha - Varšava, jedete přinejlepším se stejným nebo také větším počtem přestupů, než při cestě na Sibiř.

Naštěstí ne 5 dní, ale 5 až 6 hodin. :-)

Tím pro mě nevyužitelným autobusem to trvá stejně dlouho, takže si vlak nestojí až tak špatně, až na to množství přestupů. Budu muset věřit PKP, že přijedou na čas a 6 minut na přestup bude stačit.

Jak říkám, dobrodružství ve střední Evropě pořád ještě je možné. Naopak. Čím více se propojují centra, tím je širší "periférie" a tím i prostor pro skutečné cestování, nikoliv jen pro přesuny.

Z druhé strany už jízda rychlíkem Bohemia sama o sobě stačila jako dobrodružství všedního dne a jsem zvědavý, jestli ty 2 a 3 přestupy jako bonus navíc nebudou příliš.

 

P. S. Cestou na Sibiř při troše štěstí budete přesedat jen v Kyjevě a v Moskvě. ;-)

 

EDIT: Po návratu z nákupu jízdenky vypadá situace se zpáteční cestou trochu radostněji. PKP má upravený jízdní řád a z Kladska pojedu přímo do Ústí, nebude třeba přesedat v Mezilesí. Ale jak říkají Poláci, pożyjemy, zobaczymy. Z cestování vlakem po střední Evropě už dávno vím, že tu platí princip neurčitosti z kvantové mechaniky a definitivní podoba cesty je známa po jejím skončení. :-)))